Statut

STATUT INSTYTUTU WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI

Nadanie statutu Instytutowi Wymiaru Sprawiedliwości.

Dz.Urz.MS.2016.167 z dnia 2016.09.12

Status: Akt obowiązujący

Wersja od: 3 kwietnia 2025 r.

Wejście w życie:

4 kwietnia 2025 r.

 

ZARZĄDZENIE

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 3 kwietnia 2025 r

 

zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Instytutowi Wymiaru Sprawiedliwości

Na podstawie art. 66 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534) zarządza się,
co następuje:

 

§1.

 

W zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 września 2016 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Wymiaru Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 167, z 2017 r. poz. 196, z 2020 r. poz. 120 oraz z 2022 r. poz. 153) w załączniku dodaje się § 12 w brzmieniu:

„§ 12. 1. Minister Sprawiedliwości może powołać działającą przy Instytucie radę społeczną pełniącą funkcję doradczą, w sprawach dotyczących współpracy Instytutu z organizacjami społecznymi i samorządami zawodowymi, w tym z samorządami zawodów prawniczych.
2. W skład rady społecznej wchodzi od 5 do 7 członków powoływanych i odwoływanych przez Ministra Sprawiedliwości.
3. Pracami rady społecznej kieruje jej przewodniczący powoływany i odwoływany przez Ministra Sprawiedliwości na 4 letnią kadencję.
4. Członkowie rady społecznej powoływani są na okres wspólnej kadencji, która wynosi 4 lata licząc od powołania pierwszego składu rady danej kadencji.
5. Minister Sprawiedliwości powołuje członków rady społecznej spośród osób wyróżniających się doświadczeniem w pracy na rzecz organizacji społecznych lub zawodowych albo przedstawicieli lub członków tych organizacji, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora Instytutu.
6. Z tytułu działalności w radzie społecznej nie przysługuje wynagrodzenie.
7. Członkom rady społecznej mającym inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzeń rady przysługują diety, zwrot kosztów podróży i noclegów związanych z uczestnictwem w tych posiedzeniach, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).
8. Rada społeczna podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów i działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
9. Przewodniczący rady społecznej składa Ministrowi Sprawiedliwości roczne sprawozdanie z jej działalności.”.

 

§2.

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

 

 

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI

 

§1.

 

  1. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Sprawiedliwości, prowadzącą działalność naukowo-badawczą.
  2. Instytut może używać skróconej nazwy „IWS”.
  3. 1Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą „Instytut Wymiaru Sprawiedliwości” w otoku.

§2.

 

Siedziba Instytutu znajduje się w Warszawie.

 

§3. 

 

  1. Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych nad tworzeniem, stosowaniem, aksjologią prawa, zjawiskami przestępczości, patologii społecznej, pokrzywdzenia przestępstwem, problematyką komunikacji w obszarze wymiaru sprawiedliwości oraz przystosowywanie wyników tych badań do potrzeb praktyki, ich wdrażanie, a także upowszechnianie i edukacja prawna w tych dziedzinach.
  2. W szczególności przedmiotem działalności Instytutu są badania i edukacja w zakresie:

1)funkcjonowania instytucji prawnych w praktyce wymiaru sprawiedliwości;

2)ustroju, organizacji i funkcjonowania organów ochrony prawnej, również na tle otoczenia społecznego;

3)systemu kształcenia kadr do służby publicznej w wymiarze sprawiedliwości, funkcjonowania zawodów prawniczych, systemu pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego;

4)aksjologii prawa oraz etyki zawodów prawniczych;

5)ekonomicznej analizy prawa i wymiaru sprawiedliwości;

6)zagadnień informatyzacji wymiaru sprawiedliwości;

7)przyczyn i uwarunkowań naruszeń prawa;

8)rozmiarów, struktur i dynamiki przestępczości oraz innych zjawisk i zachowań patologicznych;

9)problematyki wykonywania kary oraz resocjalizacji i readaptacji przestępców;

10)instytucji prawa polskiego w ich historycznym rozwoju, z uwzględnieniem badań interdyscyplinarnych oraz na tle prawnoporównawczym;

11)alternatywnych metod rozwiązywania konfl iktów;

12)wykrywania, zapobiegania, przeciwdziałania przyczynom i uwarunkowaniom przestępczości oraz likwidacji skutków pokrzywdzenia przestępstwem;

13)wykrywania przyczyn i uwarunkowań przestępczości oraz zapobiegania i przeciwdziałania tym przyczynom i uwarunkowaniom, a także likwidacji skutków pokrzywdzenia przestępstwem;

14)systemu pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem i świadkom oraz pozycji osób pokrzywdzonych przestępstwem;

15)systemu wspierania osób i rodzin zagrożonych dysfunkcyjnością;

16)retoryki i erystyki prawniczej oraz komunikacji społecznej w obszarze wymiaru sprawiedliwości.

  1. W związku z prowadzoną działalnością Instytut może:

1)organizować krajowe i międzynarodowe konferencje, seminaria, przedsięwzięcia o charakterze promocyjnym, edukacyjnym, informacyjnym oraz prowadzić działalność wydawniczą i dokumentacyjną;

2)organizować i prowadzić kształcenie, studia podyplomowe, kursy doszkalające i szkolenia, a także studia doktoranckie związane z prowadzonymi przez instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;

3)podejmować współpracę z krajowymi i zagranicznymi jednostkami organizacyjnymi oraz organizować i zlecać badania;

4)organizować konkursy propagujące działalność naukową, edukację prawną oraz inicjatywy edukacyjne w obszarze prawa.

 

§4.

 

  1. W prowadzeniu prac naukowo-badawczych Instytut może współpracować z innymi instytucjami, a w szczególności z Komisją Europejską, organizacjami międzynarodowymi oraz krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi oraz akademickimi.
  2. Współpraca może polegać w szczególności na współuczestnictwie w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, konferencjach, seminariach oraz zbieraniu i wymianie danych o przestępczości oraz wymiarze sprawiedliwości.

§5.

 

  1. Instytut wykonuje swoje zadania w ramach rocznych lub wieloletnich planów naukowo-badawczych ustalanych przez dyrektora Instytutu po zasięgnięciu opinii rady naukowej i biorąc pod uwagę tematykę proponowaną przez Ministra Sprawiedliwości.
  2. W szczególnie pilnych sprawach Minister Sprawiedliwości może zlecić Instytutowi realizację badań nieobjętych planem naukowo- -badawczym.
  3. 3W celu prowadzenia badań naukowych udostępnia się i przesyła Instytutowi akta sądowe oraz akta organów prowadzących postępowanie przygotowawcze lub egzekucyjne.

 

§6.

 

Organami Instytutu są:

1)dyrektor;

2)rada naukowa.

§7.

 

  1. Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:

1)ustala roczne i wieloletnie plany naukowo-badawcze Instytutu;

2)organizuje i koordynuje wykonywanie zadań przez komórki organizacyjne i podległe stanowiska samodzielne;

3)prowadzi politykę kadrową Instytutu;

4)zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia Instytutu na realizację jego zadań statutowych;

5)reprezentuje Instytut na zewnątrz w sprawach dotyczących zakresu jego działania, a także na podstawie upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra Sprawiedliwości, w szczególności zawiera umowy z ekspertami zewnętrznymi;

6)sporządza i przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości roczne sprawozdanie z wykonania zadań Instytutu;

7)przygotowuje plany wydawnicze Instytutu;

8)zatwierdza, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulamin organizacyjny Instytutu, określający jego wewnętrzną strukturę, w szczególności jednostki organizacyjne Instytutu i zakres ich zadań oraz specjalizację;

9)zatwierdza, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulamin wyborów do rady naukowej;

10)przedstawia radzie naukowej inne sprawy wymagające jej opinii oraz zapewnia wykonanie uchwał rady;

11)podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej;

12)zatrudnia głównego księgowego.

  1. Dyrektor wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1, przy pomocy zastępców dyrektora oraz sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą zastępców dyrektora, a także głównego księgowego oraz kierowników samodzielnych komórek organizacyjnych Instytutu, podporządkowanych dyrektorowi na podstawie regulaminu organizacyjnego Instytutu.
  2. Dyrektor odpowiada za wyniki działalności naukowo-badawczej Instytutu.
  3. 4Dyrektor może powoływać zespoły w sprawach należących do przedmiotu działania Instytutu. Członkom zespołu może przysługiwać wynagrodzenie na podstawie umowy cywilnoprawnej z tytułu uczestnictwa w pracach zespołu, doradztwa lub przygotowywanych opinii.

§8.

 

  1. Rada naukowa jest organem stanowiącym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-naukowej.
  2. Do zadań rady naukowej należy:

1)opiniowanie kandydatów na stanowiska kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym;

2)opiniowanie rocznych i wieloletnich planów naukowo-badawczych Instytutu oraz rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu;

3)zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowo-badawczej;

4) 5(uchylony);

5)opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;

6)opiniowanie regulaminu organizacyjnego, regulaminu wyborów do rady naukowej oraz rocznego planu finansowego;

7)wydawanie opinii na temat kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;

8)występowanie z wnioskiem do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego.

  1. 6Rada naukowa podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów.
  2. Posiedzenia rady naukowej zwołuje dyrektor, zastępca dyrektora lub przewodniczący rady naukowej.
  3. 7Członkowie rady naukowej mogą uczestniczyć w jej posiedzeniu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344)
  4. 8Członkowie rady naukowej mogą uczestniczyć w głosowaniu nad uchwałą za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania.

 

§9.

 

  1. Rada naukowa liczy 12 członków.
  2. W skład Rady wchodzi:

1) 4 pracowników Instytutu ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej;

2) 1 pracownik Instytutu ze stopniem naukowym doktora, zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy;

3) 1 pracownik naukowy nieposiadający stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego lub pracownik badawczo-techniczny Instytutu, zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy;

4) 6 osób spoza Instytutu posiadających co najmniej stopień naukowy doktora lub wyróżniających się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze objętej działalnością Instytutu, w tym w szczególności będących sędzią, prokuratorem, notariuszem, adwokatem, radcą prawnym, komornikiem lub kuratorem, powoływanych przez Ministra Sprawiedliwości.

  1. 9Członkowie rady naukowej powoływani są na okres wspólnej kadencji, która wynosi 4 lata. Mandat członka rady naukowej powołanego w trakcie danej kadencji, wygasa wraz z upływem mandatu pozostałych członków rady. Mandaty członków rady naukowej wygasają wraz z upływem 4 lat od przeprowadzenia wyborów do rady naukowej wśród pracowników Instytutu.

§10.

 

W celu prowadzenia badań naukowych Instytut zatrudnia pracowników naukowych na stanowiskach: profesora, adiunkta i asystenta oraz pracowników badawczo-technicznych na stanowiskach: głównego specjalisty badawczo-technicznego, starszego specjalisty badawczo-technicznego oraz specjalisty badawczo-technicznego.

 

§11.

 

  1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
  2. Decyzję o ogłoszeniu konkursu podejmuje dyrektor Instytutu z inicjatywy własnej, na wniosek swojego zastępcy lub kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony.
  3. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.
  4. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów.
  5. Termin na zgłoszenie udziału w konkursie nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Instytutu.
  6. 10Dyrektor Instytutu powołuje spośród pracowników Instytutu lub członków rady naukowej komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego.
  7. Komisja konkursowa rozpatruje kandydatury zgłoszone na konkurs po zapoznaniu się z przedstawioną dokumentacją. Komisja może przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o konkursie. W przypadku znacznej liczby kandydatów, na rozmowę kwalifikacyjną mogą zostać zaproszeni tylko wybrani kandydaci.
  8. Komisja konkursowa wyłania kandydata bądź stwierdza, że żaden z kandydatów nie spełnia postawionych wymagań. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową Instytutu.
  9. Jeżeli komisja konkursowa stwierdzi, że żaden z kandydatów nie spełnia postawionych wymagań, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty. W takim wypadku dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
  10. Dyrektor Instytutu może zrezygnować z zatrudnienia kandydata i ogłosić nowy konkurs także wtedy, gdy rada naukowa Instytutu wyrazi negatywną opinię o kandydacie.

 

§12. 

 

  1. Minister Sprawiedliwości może powołać działającą przy Instytucie radę społeczną pełniącą funkcję doradczą, w sprawach dotyczących współpracy Instytutu z organizacjami społecznymi i samorządami zawodowymi, w tym z samorządami zawodów prawniczych.
  2. W skład rady społecznej wchodzi od 5 do 7 członków powoływanych i odwoływanych przez Ministra Sprawiedliwości.
  3. Pracami rady społecznej kieruje jej przewodniczący powoływany i odwoływany przez Ministra Sprawiedliwości na 4 letnią kadencję.
  4. Członkowie rady społecznej powoływani są na okres wspólnej kadencji, która wynosi 4 lata licząc od powołania pierwszego składu rady danej kadencji.
  5. Minister Sprawiedliwości powołuje członków rady społecznej spośród osób wyróżniających się doświadczeniem w pracy na rzecz organizacji społecznych lub zawodowych albo przedstawicieli lub członków tych organizacji, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora Instytutu.
  6. Z tytułu działalności w radzie społecznej nie przysługuje wynagrodzenie.
  7. Członkom rady społecznej mającym inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzeń rady przysługują diety, zwrot kosztów podróży i noclegów związanych z uczestnictwem w tych posiedzeniach, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).
  8. Rada społeczna podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów i działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
  9. Przewodniczący rady społecznej składa Ministrowi Sprawiedliwości roczne sprawozdanie z jej działalności.

 

 

 

Załącznik § 1 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 2017 r. (Dz.Urz.MS.2017.196) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 4 września 2017 r.

Załącznik § 3:– zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 2017 r. (Dz.Urz.MS.2017.196) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 4 września 2017 r.

– zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 28 lipca 2022 r. (Dz.Urz.MS.2022.153) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 lipca 2022 r.

Załącznik § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
Załącznik § 7 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 2017 r. (Dz.Urz.MS.2017.196) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 4 września 2017 r.
Załacznik § 8 ust. 2 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 2017 r. (Dz.Urz.MS.2017.196) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 4 września 2017 r.
Załącznik § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
Załącznik § 8 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
Załącznik § 8 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
Załącznik § 9 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
Załącznik § 11 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
Załącznik § 12 dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 3 kwietnia 2025 r. (Dz.Urz.MS.2025.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 2025 r.

qq online qq online qq online qq online